Un total de 41 persones han mort a les carreteres catalanes en el primer trimestre de 2025, un 46% més que el 2024. A les carreteres lleidatanes s'han registrat 5 accidents mortals, un més que l'any passat
Territori invertirà 128,8 milions en transformar 76,3 quilòmetres de carreteres en 2 1 aquest any i el vinent
Un total de 41 persones han mort a les carreteres catalanes en el primer trimestre de 2025, segons ha informat el Servei Català de Trànsit (SCT). Entre l'1 de gener i el 31 de març d'enguany s'han comptabilitzat 39 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Aquestes dades suposen un augment del 46% respecte al mateix període de 2024, quan 28 persones van perdre la vida en 27 sinistres. Trànsit ha apuntat que durant el mes de març va tenir lloc un repunt de la sinistralitat, amb 19 víctimes mortals, 7 de les quals es van concentrar en el cap de setmana de Carnestoltes, i d'aquests 6 la nit de dissabte a diumenge. A banda, també s'han comptabilitzat 154 ferits greus, 4 menys que en els mateixos mesos de l'any passat.
De les 41 víctimes mortals que hi ha hagut entre gener i març, 33 eren homes i 8 dones, és a dir, el 80% han estat homes i el 20% dones. Pel que fa als ferits greus, dels 154 registrats, 115 són homes i 35 dones.
Respecte a l'edat de les víctimes mortals, s'han produït més morts entre els joves de menys de 35 anys, una tendència que contrasta amb la registrada l'any passat, quan la franja de població que havia patit més sinistres mortals eren les persones de més de 55 anys. En concret, 18 de les 41 persones són menors de 35 anys, el que representa el 445 del total de finats. Així, hi ha hagut 9 morts d'entre 15 i 24 anys i 8 d'entre 25 i 34 anys. La franja de 55 a 64 anys ha acumulat 8 víctimes mortals.
Augment de les víctimes vulnerables: representen gairebé el 50% del total
Una altra dada significativa és l'augment de la xifra de víctimes pertanyents a col·lectius vulnerables, que han passat a representar gairebé la meitat del total. De les 41 persones que han perdut la vida a les carreteres catalanes entre gener i març, 12 eren motoristes, 4 vianants i 3 ciclistes. Per contra, en els primers tres mesos de 2025 van morir a la xarxa viària 8 motoristes, 2 vianants i cap ciclista.
El SCT ha remarcat el notable augment de motoristes morts en el primer trimestre de 2025. Ha avisat que a les portes de la primavera, quan els aficionats al món del motor augmenten les seves sortides, la dada és preocupant. En aquest sentit, ha fet una crida a motoristes, vianants i ciclistes, a tenir més percepció del risc i una consciència de la seva fragilitat. També ha demanat a la resta d'usuaris respecte i prudència.
Per altra banda, la resta de finats viatjaven en cotxes (16), furgonetes (3) i camions (3).
Pel que fa a la tipologia d'accidents, dels 39 sinistres mortals, 10 han estat accidents simples, 9 xocs frontals, 6 col·lisions, 5 encalços i 4 atropellaments. Les dades també han revelat que, a diferència d'anys anteriors quan els sinistres es concentraven a les tardes, aquest 2025 la majoria de successos han tingut lloc en horari de matí. Això es deu al fet que molts dels sinistres han passat de matinada i s'han comptabilitzat en aquesta franja horària. A més 21 han passat en dies feiners i 20 en cap de setmana, festiu o vigília de festiu.
Les carreteres que han acumulat més morts han estat la C-58 (5) i l'AP-7 (4). Amb tot, el SCT ha assegurat que en general s'ha mantingut la dispersió en la sinistralitat. A la C-25, l'A-2, la C-16, la C-14 i l'NII hi ha hagut dues víctimes mortals a cadascuna.
Barcelona i Tarragona acumulen el 85% dels morts
Les demarcacions de Barcelona i Tarragona han sumat 35 de les 41 víctimes mortals, el 85%. En el cas de Barcelona, 22 persones han perdut la vida a les carreteres, 9 més que el 2024. A banda, 8 dels 12 motoristes morts ho han fet en aquest territori. Tarragona ha registrat 13 morts, 5 més que l'any anterior. Les 3 víctimes mortals de vehicles mortals han tingut lloc en aquesta demarcació.
A les carreteres lleidatanes s'han registrat 5 accidents mortals, un més que l'any passat, i quatre al Segrià. Per últim, a Girona, només s'hi ha comptabilitzat una víctima mortal. L'any passat de gener a març van morir 3 persones a les carreteres gironines.
D'altra banda el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha planificat la transformació de 76,3 quilòmetres de carreteres en 2 1 de cara aquest any i el 2026 i destinar-hi 128,8 milions d'euros.
Es tracta d'un format de via convencional que s'amplia a tres carrils en alguns trams per facilitar l'avançament segur amb l'objectiu d'evitar xocs frontals.
Paral·lelament a l'impuls de les carreteres 2 1, el departament també preveu redactar projectes de bandes sonores longitudinals en 700 quilòmetres de la xarxa viària entre 2025 i 2026 i destinar-hi 2,5 milions d'euros.
La iniciativa busca reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en tots els punts on està previst actuar. Territori concreta que el 40% dels accidents per xocs frontals en les carreteres convencionals de la Generalitat són per distraccions com a factor únic i en un 20%, a més, com a concurrent. D'altra banda, el programa 2 1 també pretén millorar la fluïdesa de la circulació.