Vallfogona de Balaguer recupera el concurs de vaca frisona després de 35 anys. Es farà el 5 d'abril i s'hi preveu la participació de més de quaranta ramaderies catalanes

Per Ràdio Balaguer
538 visites

Està organitzat per la Federació de Raça Frisona de Catalunya, ramaders i el propi ajuntament

Aa20A659Ab557C0C3E8Ff44Fbb7C50Afconcursvaques

La 25 edició del Concurs Morfològic de Raça Frisona d'àmbit català se celebrarà aquest any a Vallfogona de Balaguer el 5 d'abril. La localitat torna a acollir així aquest esdeveniment que en la dècada dels vuitanta (del 1985 al 1990) va arribar a congregar centenars de ramaders de Catalunya dedicats al bestiar boví i altres visitants arribats de diferents comarques per contemplar, entre altres qualitats, l'art de "rapar" les vaques, el secret del qual requeia a ressaltar les qualitats i dissimular al màxim els defectes dels animals.

L'alcalde de Vallfogona de Balaguer, Xavier Castellana, s'ha mostrat molt satisfet pel retorn del concurs al seu municipi i ha explicat a Ràdio Balaguer que van ser els mateixos ramaders del poble els que van proposar fer aquest 2025 el concurs a Vallfogona després de visitar el certamen l'any passat a Vic.

Pel que fa al certamen, el divendres 4 d'abril està prevista l'arribada del bestiar i dissabte a la tarda s'iniciarà el concurs de vaques i vedelles, el concurs infantil, i el concurs morfològic amb diferents categories per triar la millor vaca de Catalunya. Com a novetat, hi haurà un premi per al millor criador de Catalunya i al millor manejador, entre altres distincions. Es preveu la participació de més de 40 ramaderies catalanes, un fet que, segons el mateix alcalde, tindrà un important impacte econòmic al municipi.

El primer any que es va celebrar la Festa de la Vaca, que va incloure el concurs, van participar 30 caps de bestiar i un any després ja van ser 53 caps, i així es va anar incrementant fins al 1990, quan es van presentar a concurs uns 200 animals.

Sens dubte, que per a tots els professionals que es dediquen a esquilar bestiar, això constitueix un art. Les vaques se sotmetien als tractaments d'experts que tenien la tasca de realçar els millors atributs dels animals. Amb els anys, els paràmetres han anat canviant i actualment aquest certamen, a més de mostrar el progrés morfològic de la raça frisona és també un punt de trobada per a tots els ramaders que persegueixen un doble objectiu: la competició i el retrobament festiu amb altres productors del sector.

Des de la Federació de Criadors de Vaca Frisona de Catalunya (Fefric), de la qual formen part explotacions ramaderes de Vallfogona de Balaguer, Sucs, la Seu d'Urgell, Girona, Monells, Vic o Granollers, apunten que històricament el concurs s'ha emmarcat en les fires obertes al públic i en l'actualitat actua com a punt de promoció de la llet i com a mostra del treball portat a terme pels ramaders de boví lleter a través de diferents iniciatives que es desenvolupen al voltant del concurs.

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar