Educació atura la implantació del nou model d'FP Dual per al curs vinent El Departament vol treballar la concertació del model català amb tots els agents implicats

Per Ràdio Balaguer
579 visites
C8C249Ff56B7Afc964913Dfba97F3068Fpdual
Després de setmanes de protestes sindicals, el Departament d'Educació ha fet marxa enrere i ha aturat la implantació del nou model d'FP Dual que havia generat controvèrsia en el sector eductiu i en les patronals. En un comunicat, el Departament que dirigeix Josep Bargalló ha anunciat que atura la implantació d'aquest nou model previst per al curs 2019-2020 i que enceta un període de negociació amb tots els agents implicats (sindicats, comunitat educativa i patronals) per definir un nou model de concertació de l'FP Dual que pugui ser efectiu el curs 2020-2021. L'objectiu, segons el Departament, és millorar la formació de l'alumnat, l'èxit educatiu i la inserció professional, així com reduir els índex d'abandonament dels estudis.
 
El març passat, el Departament va presentar una resolució sobre l'organització de l'FP Dual amb la intenció, entre altres, de fer una distribució curricular única per a cada cicle formatiu, incrementar les hores d'estada a l'empresa, sense reduir les hores de formació als centres educatius, potenciar el treball per competències i millorar les condicions retributives dels estudiants. Segons el departament la resolució també volia potenciar l'acció tutorial com a eina per incrementar la fidelització de l'alumnat, crear la figura d'un instructor com a suport al tutor d'empresa, crear la figura d'un tutor coordinador de diferents empreses per tal d'afavorir la gestió administrativa dels convenis 
 
Després que es publiqués al DOGC, el 22 de maig passat, els sindicats van mostrar el seu rebuig unitari al contingut de la resolució i van demanar al Departament obrir un període de negociació. La comunicat educativa es va mobilitzar amb la plataforma 'Defensem l'FP', per denunciar que les modificacions eren una ''reforma low cost'', que els alumnes perdien hores lectives als centres educatius, que s'havia anunciat massa tard i ''a correcuita'' i que els canvis acabarien implicant la reducció de la plantilla de professorat en 500 dotacions. Amb aquests arguments, els sindicats van aixecar-se de la taula en al darrera mesa sectorial, però CCOO i UGT van continuar les negociacions a la comissió rectora de l'FP. Finalment, el Departament ha optat per aturar els canvis per al proper curs i buscar el consens. 
 
En el comunicat, Educació destaca que l'oferta formativa d'FP permet que el 54,46% dels graduats en cicles treballen nou mesos després d'haver finalitzat els estudis, un 35,7% segueix estudiant i només un 9,8% es troba en situació d'haver de buscar feina. Tot i això, consideren que és ''preocupant'' que el 40% dels estudiants dels cicles mitjans abandonen els estudis. El Govern, a través dels Departaments d'Educació i de Treball, Afers Socials i Famílies, vol potenciar l'FP com un 'instrument essencial'' per a la millora del mercat de treball i l'ocupabiltiat.
 
Per la seva banda CCOO i UGT de Catalunya han celebrat aquest dimarts que el Departament d'Educació hagi aturat la implantació del nou model d'FP dual per convocar la mesa sectorial d'educació i dialogar amb els actors implicats. El diàleg i el consens, diuen, són "irrenunciables". Al seu parer, "suposa un pas en la direcció correcta, la de concertar aquelles lleis que afecten el conjunt dels treballadors i el teixit productiu amb les organitzacions sindicals i patronals catalanes més representatives". Els dos sindicats apunten que aquest és l'esperit de la Llei de Formació i Qualificació Professionals del 2015 i també el que va presidir la constitució al febrer de la Comissió Rectora del Sistema de Formació i Qualificació Professional de Catalunya.

Els dos sindicats insisteixen que aquests canvis s'han d'abordar en el marc de la mesa sectorial d'educació, "per garantir que les propostes comptin amb l'acord dels professionals". CCOO i UGT asseguren que volen un model que satisfaci les expectatives i necessitats dels joves a l'hora d'incorporar-se al mercat de treball "en unes condicions que garanteixin el seu dret al desenvolupament professional i a l'emancipació personal". Al seu parer, només amb un diàleg social "que posi en valor les perspectives i demandes dels treballadores i de les persones joves i el teixit productiu, serà possible construir un model integrador i sostenible".

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar