IRTA investiga en el desenvolupament de noves varietats de blat d'alta qualitat resistents a la sequera i adaptades al canvi climàtic. Es treballa amb més de 350 varietats de 24 països de la conca Mediterrània.

Per Ràdio Balaguer
483 visites
1C219E29E2F2631Bacf28Eeba82Bda03Tractorirecollectoraagentsrurals
Els principals efectes del canvi climàtic que ja s'observen i es pronostiquen en un futur proper son l'augment de les temperatures, el que provocarà un augment de l'evapotranspiració dels cultius (valor que s'estima a escala global en 3.000 l. per persona i dia), l'increment d'episodis meteorològics extrems i la reducció de les precipitacions. Aquests canvis donaran lloc probablement a sequeres més severes i freqüents que afectaran directament a la viabilitat i productivitat dels cultius.
 
Investigadors del programa de Cultius Extensius Sostenibles de l'IRTA estan duent a terme un projecte per a proporcionar eines útils per el desenvolupament d'una nova generació de varietats de blat fariner resistents al creixent estrès hídric previst per a les pròximes dècades a la conca Mediterrània com a conseqüència del canvi climàtic. L'objectiu és, a més, que el gra que s'obtingui d'aquestes varietats sigui d'alta qualitat, d'acord amb els requisits de la indústria.
 
L'estudi utilitza tant varietats tradicionals com modernes. Les varietats tradicionals són varietats locals que es van anar adaptant a les condicions climàtiques de cada territori durant el procés de migració del blat des del Creixent Fèrtil (on el blat es va domesticar fa uns 10.000 anys) fins a la seva arribada a la Península Ibèrica (fa uns 7.000 anys); mentre que les modernes son les varietats corresponents a 184 varietats desenvolupades a partir dels diferents programes de millora genètica tant públics com privats d'aquesta regió i centres de referència internacional (CIMMYT i ICARDA).
 

El mes destacat

Notícies relacionades

Altres notícies que et poden interessar